جمعه, 30 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ 
گزارش برگزاری دو دوره آموزشی «روش‌های مدیریت علف‌های هرز مقاوم به علف‌كش‌ها در گندم» و «كرم مفتولی، طوقه‌بر، ساقه‌خوار‌های سزامیا، اروپایی ذرت و خالدار ذرت، خوشه‌خوار(هلیكوورپا) و مدیریت آفات ذرت» برای اعضای شركت مزارع نوین ایرانیان (شركت منا)

به گزارش روابط عمومی موسسه، دو دوره آموزشی ویژه شرکت مزارع نوین ایرانیان روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه سال‌جاری توسط  اداره آموزش و ترویج موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای شرکت مزارع نوین ایرانیان(شرکت منا) برگزار گردید.

دوره آموزشی «روش‌های مدیریت علف‌های هرز مقاوم به علف‌کش‌ها در گندم» توسط آقای دکتر حمید‌رضا ساسان‌فر، عضو هیات علمی بخش تحقیقات علف‌های‌هرز موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ساعت 9 صبح تدریس شد.  تکیه بر کنترل شیمیایی و مصرف مدیریت نشده علف‌کش‌ها، سبب گسترش علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش شده است. در ایران نیز نزدیک به دو دهه از اولین گزارش‌های بروز مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز مزارع گندم به خصوص باریک‌برگ‌ها می‌گذرد. تشخیص علفهای‌هرز مقاوم در مراحل ابتدایی گسترش در مزرعه، در مدیریت این پدیده از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. در این دوره مطالب جامعی پیرامون منشا پیداش مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز، انواع مقاومت و مکانیسم‌های مقاومت به علف‌کش‌ها‌ در علف‌های‌هرز، وضعیت کنونی علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش در دنیا و کشور، پی‌جویی مزارع مشکوک به مقاومت به علف‌کش، ارزیابی ریسک مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز و مدیریت علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌كش در مزراع گندم ارائه شد. در پايان به سوالات شركت كنندگان در دوره پاسخ داده شد.

 

-دوره آموزشی «کرم مفتولی، طوقه‌بر، ساقه‌خوار‌های سزامیا، اروپایی ذرت و خالدارذرت، خوشه‌خوار (هلیکوورپا) و مدیریت آفات ذرت» توسط آقای دکتر خدامراد عرب‌جعفری، عضو هیات علمی آزمايشگاه تحقیقات گیاه‌پزشکی كرج موسسه ساعت 10:30 صبح تدریس گردید. در این دوره با يادآوري وضعيت توليد ذرت در جهان و ايران،  در خصوص آفات مهم اين محصول شامل موارد زير به وپژه با تاكيد بر تشخيص صحيح و به هنگام هر كدام از اين آفات بحث كارشناسي صورت گرفت و در هر مورد، به صورت اختصار به شيوه هاي كنترل آفت اشاره شد.

كرم هاي مفتولي با غالبيت گونه Agriotes lineatus از مرحله پيش از رويش خسارت خود را به بذر و گياهچه ها آغاز مي كند و در صورت فراواني جمعيت، سبب عدم رويش بخشي از بذور و يا مرگ گياهچه ها در مراحل اوليه مي شود. با تله گذاري زير خاكي مي توان نسبت به وضعيت آلودگي زمين زراعي مورد نظراطلاع لازم را كسب و اقدام ضروري انجام داد. كرم هاي طوقه بر، چند گونه از شب پره هاي جنس آگروتيس به دليل خسارت قابل توجهي كه در مراحل اوليه رشد بسياري از محصولات زراعي از جمله ذرت در مرحله لاروي ايجاد مي كنند، داراي اهميت ويژه اي بوده و در صورت خسارت اقتصادي، اعمال روشهاي مناسب كنترل بر آنها ضروري است.

برگخوار ذرت شامل برگخوار كارادرينا در اوائل فصل به محصولاتي همچون چغندر و ذرت حمله و با تغذيه از برگها و كاهش امكان فتوسنتز، به شدت بر ميران عملكرد نهايي تاثير مي گذارد. كرم خوشه خوار ذرت، لاروهاي جنس هليوتيس( هليكوورپا) عمده خسارت خود را در مزارع ذرت بذري با حمله به بلال و تغذيه از دانه هاي در حال پر شدن وارد مي كنند.

ساقه خوارهاي ذرت، كرم‌هاي معروف به ساقه خوار ذرت، شامل گونه هاي بسيار متنوع از جنس هاي متعدد هستند كه در ايران به طور عمده با نمونه هايي شامل ساقه خوار اروپايي در بخش هاي شمالي، سزاميا در بخش هاي مركزي و جنوبي و در سال هاي اخير ساقه خوار خالدار در جنوب كرمان گزارش شده است. در اين جلسه در خصوص شناسايي و اعمال روش هاي مديريتي در خصوص هر يك از آفات یاد شده، مطالبی ارائه گردید.


 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها