-دريافت پروپوزال طرحها و پروژههای تحقيقاتي ستاد و مراكز از طریق سامانه سمپات، بررسي و کارشناسي پروپوزالهاي پيشنهادي و ارسال به کميته علمي-فني
-به روزرسانی فرمهای طرحها و پروژههاي تحقيقاتي و ارائه آنها در سايت موسسه
- پیگیری مکاتبات مربوط به درخواست تمديد، تغيير يا افزودن مجري، حذف يا افزودن محل اجرا، تغيير روش تحقيق و مشکلات اجرايي پروژه و ارسال آنها جهت اظهار نظر به کميته علمي- فنی
ارسال طرح و پروژه های رد شده به مراکز و بخشهای ستادی
- مکاتبه در سایت درگاه خدمات الکترونیکی با دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
- اعمال تمديد، تغيير يا افزودن مجري، حذف يا افزودن محل اجرا، حذف يا افزودن همكار در سامانه سمپات سازمان تحقيقات
- ابلاغ پروژه هاي تاييد شده به مراكز و بخشهاي ستادي
- دراختیار قرار دادن اطلاعات طرحها و پروژههاي در دست اجرا به تفكيك سالهاي اجرا به واحد بودجه و سایر واحدهای ذینفع
- بررسي و ثبت گزارشهاي پژوهشی ساليانه و نهايي در سامانه سمپات طرحهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی
- پیگیری کلیه مراحل تایید، عدم تایید و اعلام به بخشهای ستادی و مراکز استانی
- ارسال مدارك جهت اخذ شماره فروست به مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي
- استعلام در خصوص پرداخت هزینه ها از بخش تحقیقات آفتکشها
- پاسخگویی به استعلام طرح های خاص به بخش تحقیقات آفتکشها، سازمان حفظ نباتات و شرکت های مربوطه
- تایید فنی گزارشهای پروژه های خاص از لحاظ علمی و محاسبات آماری
- ارسال فايل گزارش هاي خاص كه دركميته مطرح و تاييد شده به سازمان حفظ نباتات
- مکاتبه در سایت درگاه خدمات الکترونیکی با دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
- پاسخگويي به استعلام در خصوص گزارشهاي معوقه به هيات مميزه ، واحد آموزش، واحد طرحها و واحد بین الملل
- پيگيري در خصوص گزارش ها از مراكز، بخشهاي ستادي، دبيركميتهها موسسه، دبیر کمیته یافته ترویجی در سازمان تحقیقات، دفتر برنامهريزي و پايش امور پژوهشي، مركز فناوري اطلاعات و اطلاع رساني كشاورزي و سازمان حفظ نباتات
- بررسي گزارشهای معوقه اعلام شده از سوي سازمان تحقيقات به تفكيك بخش هاي ستادي و مراكز و اعلام به ریيس بخشها
- تهیه و تنظیم اطلاعات دورهای واحد گزارشهای پژوهشی
سامانه ها: سرپرستي چهار سامانه: مديريت آموزش(تشكيل شناسنامه آموزشي كاركنان، تشکیل تقویم آموزشی موسسه، صدور رمز عبور کاربران)، سامانه فراگير آموزش (ثبتنام دورههای آموزشی و بروز کردن اطلاعات همکاران)، سامانه الكترونيكي موسسه (تشکیل کلاسهای آموزشی مجازی وکلیه امور مربوط به دورههای الکترونیکی)، سامانه همكاري با دانشگاهها و مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص رسيدگي پروپوزالهاي ارسالي از مراكز، برگزاري كارگاهها و دورههاي آموزشي به دو صورت: 1- حضوري 2- چند رسانهاي (الكترونيكي) در سطح ملي و ستادي با هدف ارتقاي سطح آگاهي كارشناسان و محققين و اعضاي هيات علمي در زمينههاي گياهپزشكي با اخذ مجوز از دفتر آموزش كاركنان، صدور گواهينامههاي آموزشي، امور مربوط به كسب مجوز ادامه تحصيل همكاران متقاضي ادامه تحصيل در خارج و داخل كشور، گزارشات پیشرفت تحصیلی و درخواستهاي تمدید ماموریت آموزشی مربوط به همكاران اشتغال به تحصيل، امور مربوط به دانشجويان متقاضي گذراندن دورههاي فرصت مطالعاتی و پسا دکتری در موسسه، امور مربوط به تدریس دورههای آموزشی اعضای هیات علمی در خارج از موسسه، هدايت پاياننامهها و رسالههاي دانشجويي با همكاري بخشهاي تحقيقاتي، امور مربوط به فرايند پذيرش و صدور تائيديه كارآموزان معرفي شده از دانشگاه ها و مراكز علمي، امور مربوط به متقاضيان گذراندن دورههاي مهارتآموزي در موسسه كه از سوي سازمان نظام مهندسي و منابع طبيعي معرفي شدهاند، صدور مجوز تدريس اعضاي هيات علمي موسسه در دانشگاهها و مراکز علمی، امور مربوط به دريافت پروپوزالهاي پيشنهادي مراكز استاني در سامانه همكاري با دانشگاهها و ارسال به منظور داوري به بخشهاي ستادي، برگزاري جلسات مصاحبه علمي به منظور اجراي پروژه تحقيقاتي و همكاري در برگزاري مصاحبههاي جذب هيات علمي به منظور استخدام، برگزاري جلسات كميته آموزش به صورت منظم و تدوين دستور كار و صورتجلسات.
موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور از نخستين واحدهاي تحقيقاتي كشور محسوب ميشود كه از چند دهه پيش اقدام به انتشار دستاوردهاي تحقيقاتي خود نموده و بر همين اساس تعداد قابل توجهي از نوشتارهاي آن قدمت 65 ساله دارد. ابتدا كتب و نشريات به صورت موردي و نامنظم به وسيله موسسه منتشر و در كتابخانه موسسه واقع در بخش تحقيقات بيماريهاي گياهي، سازماندهي و در آرشيو نگهداري ميشد. پس از آن خريداري نشريات و كتب بهصورت منظم آغاز و با تلاش پيشكسوتان و همكاران كتابدار موسسه، سازماندهي شد. با افزايش منابع اطلاعاتي از قبيل نشريات، كتب، گزارشها و اسناد، موسسه در صدد ايجاد فضاي مناسب جهت حفظ اين منابع ارزشمند برآمد.كتابخانه از مرداد سال 1382 به محل كنوني واقع در طبقه همكف ساختمان موزه منتقل شد و از كتابخانه مركزي به مركز اسناد و مدارك علمي گیاهپزشکی تغيير نام يافت. تمامي منابع اطلاعاتي موجود در موسسه، از طريق نرمافزار سيمرغ قابل جستجو ميباشد.كتابخانه مركزي موسسه مجموعهاي مجهز و مبتني بر اصول كتابداري علمي و بر اساس نظام ردهبندي كتابخانه كنگره (L.C.) است. شيوه تنظيم اين مجموعه به صورت نمايهسازي، دسترسي به كتابخانه به صورت قفسه باز و اسناد و مدارك به صورت بسته ميباشد.
سالهای متمادی است که نسخههای متعددی از كتب و نشريات تكراري در انبار كتابخانه نگهداري ميشد که با پيگيري مستمر بخش امور و فناوري در پاييز 1393، مقرر گردید تعداد استانداردي از نشریات در همان انبار نگهداري شود و ساير نشريات تكراري فاقد پلاك، از طريق مزايده به فروش رسيد. شايان ذكر است وزن كتب و نشريات به فروش رفته به حدود 8 تن رسيد.
اهداف و وظایف
- فهرستنويسي كتابهاي كتابخانه مركزي و بخشهاي تحقيقاتي موسسه بر اساس سيستم L.C.
- ورود اطلاعات كتابهاي كتابخانه مركزي و كليه بخشهاي تحقيقاتي موسسه در نرم افزار سيمرغ
- تهيه كاربرگ براي كتب فارسي و لاتين، تشكيل پرونده و صدور كارت عضويت براي متقاضيان
- ساماندهي گزارشات نهايي در پايگاه اطلاعاتي وب اگريس
- امانت دادن مدارك و كتابها به اعضا و مراجعهكنندگان با توجه به آئيننامههاي مربوطه
- ارائه خدمات كپي، پرينت، برگهآرايي، رف خواني كارتهاي كتابها و جستجو در CAB
- خريد و برگزاري نمايشگاههاي كتاب به منظور ترويج و مبادلات علمي و تحقيقاتي
- ارائه متن کامل گزارشهای نهايي
- ساماندهي نشريات موسسه (فارسي و لاتين)
- ارسال نشريات موسسه به مراكز تحقيقاتي
- فهرستنويسي ماشيني در فهرستگان كشاورزي
- فهرست نويسي اسناد، گزارشهای سالیانه و نهايي، پايان نامهها و گزارشهاي كارآموزي
- ورود اطلاعات اسناد، گزارشهای نهايي
- سفارش كتب فارسي و لاتين تخصصي مورد نياز محققان
انجام کلیه امور مربوط به نوشتارهای ترویجی و فنی (کتاب، دستنامه ، نشریات ترویجی و فنی، دستورالعمل فنی، پوستر ترویجی، گزارش فنی، کارنامه پژوهشی، اپلیکیشن و نرم افزار)
-دریافت و ارسال داوری ها
-انجام کلیه امور مربوط به مراحل انتشار(داوری، اصلاحات، دریافت شماره ثبت، صدور گواهی و اعلام تایید شماره فروست به نگارنده ها)
-برگزاری جلسات کمیته انتشارات
-اخذ شماره فروست نوشتارهای فنی از سازمان (از طریق سامانه مدیریت انتشارات علمی کشاورزی)
-ثبت نوشتارهای ترویجی (نشریه ترویجی، پوستر ترویجی، دستنامه، اپلیکیشن، نرم افزار) در سامانه ترویج کشاورزی
-ثبت و پیگیری اطلاعات نوشتارها در هر دوسامانه
-ارسال و پیگیری نوشتارهای تایید شده به چاپخانه( کتاب، دستنامه،)
-جستجو و تهیه متن کامل گزارشهای نهایی از طریق فیپاک برای محققینن موسسه
-جوابگویی به مراجعه کنندگان به کتابخانه در صورت لزوم
كميته انتشارات موسسه
كميته انتشارات به منظور توسعه، حمايت و نظارت بر فعاليتهاي انتشاراتي و ارتقاء سطح كمي و كيفي نشر در موسسه با اعضاء ووظايف زير تشكيل ميشود:
انتشارات اين موسسه عبارت است از مجموعه يا نوشتهاي كه در قالب كتاب، تك نگاشت، چك ليست، نشريه علمي – فني، نشريه ترويجي، پوستر، نرم افزار، و منابع ديداري و نوشتاري ( به اشكال مختلف كاغذي، الكترونيكي ) و همچنين 4 عنوان نشريات موسسه منتشر ميشود.
وظايف كميته انتشارات:
- تصويب سفارش تاليف، تدوين و ترجمه آثار علمي مورد نياز به مولفان و مترجمان
- تعيين اولويتها و موضوعات علمي
- بررسي و تصميمگيري در باره قبول يا رد اثر پيشنهادي براي چاپ و انتشار
- تعيين داور و ويراستار علمي – ادبي براي آثار ارائه شده
- پيشنهاد ويرايش و اصلاح متن در آثار ارائه شده
- بررسي و اظهار نظر در مورد شمارگان و قطع اثر تائيدشده براي چاپ
تركيب اعضاي كميته انتشارات بر اساس آئين نامه شوراي انتشارات سازمان حداكثر 7 نفر ميباشد.
- حكم اعضاي حقيقي شوراي انتشارات به مدت 2 سال صادر مي شود.
- محل دبيرخانه كتابخانه يا نهاد اطلاع رساني آن واحد خواهد بود.
اعضاي كميته انتشارات موسسه:
1- رئيس موسسه
2- معاونت پزوهشي
3- رئيس بخش هماهنگي امور پژوهشي
4- چهار نفر از پژوهشگران در زمينه هاي تخصصي موضوعي
فعالیتهای بین المللی واحد بین الملل موسسه
-اعزام محققان جهت شركت در كنگرهها، دورهها و كارگاههاي آموزشي خارج از كشور
- انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با مراكز آموزشي و پژوهشي، دانشگاههای سایر كشورها
- بررسی وضعیت دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی سایر کشورها جهت تدوین برنامههای همکاری با آنها
- پيگيري انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با موسسات بينالمللي، دانشگاهها و مراکز داوطلب نظير ايكاردا، FAO ,IOBC , ,BBA ,CBS ,IAEA ,ISOFAR ,CGIAR , CCPR ,ARRINGNA IPM ,CGRFA موزه كارلسروهه آلمان، دانشگاه گيسن آلمان
- تهیه گزارش سفر هیاتهای خارجی به موسسه
- دعوت از محققان خارجي به ايران جهت تبادل اطلاعات و تجارب علمي
- فراهم نمودن زمینههای اهدای جوایز بینالمللی تحقیقاتی از سوی موسسه به محققان داخلی و خارجی جهت ارتقای جایگاه موسسه
- هماهنگی امور بینالمللی با واحدهای مربوطه در سایر موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی
- همکاری با بخش تجاریسازی و انتقال یافتهها جهت عقد قراردادهای پژوهشی بینالمللی و داخلی
- همکاری با کمیته آموزش موسسه جهت پیگیری امور افراد مامور اعزامی به خارج از کشور
ـ معرفی دورهها و بورسهای خارجی بر اساس ضوابط مربوطه
ـ موقعیتیابی و پایش وضعیت شاخصهای ارتقای موسسه در سیستمهای بینالمللی
ـ هماهنگی و اقدام در زمینه دیدار رسمی مسئولان، اعزام مأموران و کارکنان واجد شرایط به خارج از کشور
-اطلاع رسانی در زمینه برنامههای علمی، کنگرهها و سمینارهای بین المللی به همکاران موسسه
-هماهنگی و برگزاری سخنرانی و نشستهای علمی بین المللی توسط مهمانان خارجی در موسسه
- هماهنگی و برگزاری گزارش سفر مامران اعزامی به خارج از کشور در قالب سخنرانی علمی
-هماهنگی برنامه بازدید میهمانان خارجی از موسسه
اختراع چیست؟
طبق ماده 1 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386، اختراع نتیجه فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرآیند یا فرآوردهای خاص را ارایه میکند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری صنعت و مانند آن حل مینماید.
روند ثبت اختراع
در ایران روند ثبت اختراع شامل مراحل تکمیل فرمها و مدارک لازم از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی توسط متقاضی (یا نماینده قانونی)، بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم آن توسط این اداره، صدور اخطاریه رفع نقص و اصلاح یا تکمیل مدارک و ضمائم در صورت نقص مدارک، جستجوی اختراع مورد نظر در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس، بررسی علمی و ماهوی اختراع از طریق استعلام از مراجع ذی صلاح و اعطای گواهینامه اختراع در صورت تایید مرجع ذی صلاح میباشد.
برای ثبت یک اختراع متقاضی ثبت باید فرمها و مدارک لازم را از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی به نشانی www.ssaa.ir تکمیل نماید. ثبت اختراع افراد حقیقی توسط خود فرد متقاضی و ثب اختراع افراد حقوقی از طریق نماینده قانونی موسسه انجام میپذیرد.