معرفی بخش

-تهيه پيشنهاد آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌های مربوطه
-برقراري ارتباط متقابل و تنظيم فرآیندها و گردش‌كار بين شوراها و كميته‌هاي علمي-فني موسسه
-هدايت و پایش برنامه‌ها و فعاليت‌هاي پژوهشی موسسه به منظور بهينه‌سازي فعالیتهای پژوهشی
-هدايت و راهبري فعالیت‌های تحقیقاتی موسسه به سمت حل مسائل و مشكلات اجرايي كشور
-برنامه‌ريزي در راستاي توسعه كيفي و تخصصی شدن پژوهش
-همكاري با بخش های تحقیقاتی  به منظور تهيه سامانه و پايگاه‌هاي اطلاعاتي پژوهشی
-هماهنگي در بررسي و تصويب طرح/پروژه‌هاي تحقيقاتي
-تهیه و تدوين گزارش‌های عملکرد ادواري و ساليانه فعاليت‌هاي پژوهشی موسسه


واحدهای بخش

واحد طرحها و پروژه های تحقیقاتی

واحد گزارشات تحقیقاتی

واحد آموزش

واحد اسناد ومدارک علمی

انتشارات

واحد ارتباطات علمی

واحد مالکیت فکری

 


واحدهای بخش

-دريافت پروپوزال طرح‌ها و پروژه‌های تحقيقاتي ستاد و مراكز از طریق سامانه سمپات، بررسي و کارشناسي پروپوزال‌هاي پيشنهادي و ارسال به کميته علمي-فني

-به روزرسانی فرم‌های طرح‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي و ارائه آنها در سايت موسسه

پیگیری مکاتبات مربوط به درخواست تمديد، تغيير يا افزودن مجري، حذف يا افزودن محل اجرا، تغيير روش تحقيق و مشکلات اجرايي پروژه و ارسال آنها جهت اظهار نظر به کميته علمي- فنی

 ارسال طرح و پروژه های رد شده به مراکز و بخشهای ستادی

 - مکاتبه در سایت درگاه خدمات الکترونیکی با دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

- اعمال تمديد، تغيير يا افزودن مجري، حذف يا افزودن محل اجرا، حذف يا افزودن همكار در سامانه سمپات سازمان تحقيقات

ابلاغ پروژه هاي تاييد شده به مراكز و بخش‌هاي ستادي

دراختیار قرار دادن اطلاعات طرح‌ها و پروژه‌هاي در دست اجرا به تفكيك سال‌هاي اجرا به واحد بودجه و سایر واحدهای ذینفع

- بررسي و ثبت گزارش‌هاي پژوهشی ساليانه و نهايي در سامانه سمپات طرحهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی

- پیگیری کلیه مراحل تایید، عدم تایید و اعلام به بخش‌های ستادی و مراکز استانی

- ارسال مدارك جهت اخذ شماره فروست به مركز اطلاعات و مدارك علمي كشاورزي

- استعلام در خصوص پرداخت هزینه ها از بخش تحقیقات آفتکشها

- پاسخگویی به استعلام طرح های خاص به بخش تحقیقات آفتکشها، سازمان حفظ نباتات و شرکت های مربوطه 

- تایید فنی گزارش‌های پروژه های  خاص از لحاظ علمی و محاسبات آماری

- ارسال فايل گزارش هاي خاص كه دركميته مطرح و تاييد شده به سازمان حفظ نباتات

- مکاتبه در سایت درگاه خدمات الکترونیکی با دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

- پاسخگويي به استعلام در خصوص گزارش‌هاي معوقه به هيات مميزه ، واحد آموزش، واحد طرحها و واحد بین الملل

- پيگيري در خصوص گزارش ها از مراكز، بخشهاي ستادي، دبيركميته‌ها موسسه، دبیر کمیته یافته ترویجی در سازمان تحقیقات،  دفتر برنامه‌ريزي و پايش امور پژوهشي، مركز فناوري اطلاعات و اطلاع رساني كشاورزي و سازمان حفظ نباتات

- بررسي گزارش‌های معوقه اعلام شده از سوي سازمان تحقيقات به تفكيك بخش هاي ستادي و مراكز و اعلام به ریيس بخشها

- تهیه و تنظیم اطلاعات دوره‌ای واحد گزارش‌های پژوهشی

سامانه ها: سرپرستي چهار سامانه: مديريت آموزش(تشكيل شناسنامه آموزشي كاركنان، تشکیل تقویم آموزشی موسسه، صدور رمز عبور کاربران)، سامانه فراگير آموزش (ثبت­نام دوره­های آموزشی و بروز کردن اطلاعات همکاران)، سامانه الكترونيكي موسسه (تشکیل کلاس­های آموزشی مجازی وکلیه امور مربوط به دوره­های الکترونیکی)، سامانه همكاري با دانشگاه­ها و مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص رسيدگي پروپوزال­هاي ارسالي از مراكز، برگزاري كارگاه­ها و دوره­هاي آموزشي به دو صورت: 1- حضوري  2- چند رسانه­اي (الكترونيكي) در سطح ملي و ستادي با هدف ارتقاي سطح آگاهي كارشناسان و محققين و اعضاي هيات علمي در زمينه‌هاي گياه‌پزشكي با اخذ مجوز از دفتر آموزش كاركنان، صدور گواهينامه­هاي آموزشي، امور مربوط به كسب مجوز ادامه تحصيل همكاران متقاضي ادامه تحصيل در خارج و داخل كشور، گزارشات پیشرفت تحصیلی و درخواست­هاي تمدید ماموریت آموزشی مربوط به همكاران اشتغال به تحصيل، امور مربوط به دانشجويان متقاضي گذراندن دوره­هاي فرصت مطالعاتی و پسا دکتری در موسسه، امور مربوط به تدریس دوره­های آموزشی اعضای هیات علمی در خارج از موسسه، هدايت پايان‌نامه‌ها‌ و رساله‌هاي دانشجويي با همكاري بخش‌هاي تحقيقاتي، امور مربوط به  فرايند پذيرش و صدور تائيديه كارآموزان معرفي شده از دانشگاه ها و مراكز علمي، امور مربوط به متقاضيان گذراندن دوره­هاي مهارت­آموزي در موسسه كه از سوي سازمان نظام مهندسي و منابع طبيعي معرفي شده­اند، صدور مجوز تدريس اعضاي هيات علمي موسسه در دانشگاه­ها و مراکز علمی، امور مربوط به دريافت پروپوزال­هاي پيشنهادي مراكز استاني در سامانه همكاري با دانشگاه­ها و ارسال به منظور داوري به بخش­هاي ستادي،  برگزاري جلسات مصاحبه علمي به منظور اجراي پروژه تحقيقاتي و همكاري در برگزاري مصاحبه­هاي جذب هيات علمي به منظور استخدام، برگزاري جلسات كميته آموزش به صورت منظم و تدوين دستور كار و صورتجلسات.

موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از نخستين واحدهاي تحقيقاتي كشور محسوب مي‌شود كه از چند دهه پيش اقدام به انتشار دستاوردهاي تحقيقاتي خود نموده و بر همين اساس تعداد قابل توجهي از نوشتارهاي آن قدمت 65 ساله دارد. ابتدا كتب و نشريات به صورت موردي و نامنظم به وسيله موسسه منتشر و در كتابخانه موسسه واقع در بخش تحقيقات بيماري‌هاي گياهي، سازماندهي و در آرشيو نگهداري مي‌شد. پس از آن خريداري نشريات و كتب به‌صورت منظم آغاز و با تلاش پيشكسوتان و همكاران كتابدار موسسه، سازماندهي شد. با افزايش منابع اطلاعاتي از قبيل نشريات، كتب، گزارش‌ها و اسناد، موسسه در صدد ايجاد فضاي مناسب جهت حفظ اين منابع ارزشمند برآمد.كتابخانه از مرداد سال 1382 به محل كنوني واقع در طبقه همكف ساختمان موزه منتقل شد و از كتابخانه مركزي به مركز اسناد و مدارك علمي گیاه‌پزشکی تغيير نام يافت. تمامي منابع اطلاعاتي موجود در موسسه، از طريق نرم‌افزار سيمرغ قابل جستجو مي‌باشد.كتابخانه مركزي موسسه مجموعه‌اي مجهز و مبتني بر اصول كتابداري علمي و بر اساس نظام رده‌بندي كتابخانه كنگره (L.C.) است. شيوه تنظيم اين مجموعه به صورت نمايه‌سازي، دسترسي به كتابخانه به صورت قفسه باز و اسناد و مدارك به صورت بسته مي‌باشد.
سال‌های متمادی است که نسخه‌های متعددی از كتب و نشريات تكراري در انبار كتابخانه نگهداري مي‌شد که با پيگيري مستمر بخش امور و فناوري در پاييز 1393، مقرر گردید تعداد استانداردي از نشریات در همان انبار نگهداري شود و ساير نشريات تكراري فاقد پلاك، از طريق مزايده به فروش رسيد. شايان ذكر است وزن كتب و نشريات به فروش رفته به حدود 8 تن رسيد.

 

اهداف و وظایف

- فهرست‌نويسي كتاب‌هاي كتابخانه مركزي و بخش‌هاي تحقيقاتي موسسه بر اساس سيستم L.C.
-
ورود اطلاعات كتاب‌هاي كتابخانه مركزي و كليه بخش‌هاي تحقيقاتي موسسه در نرم افزار سيمرغ
- تهيه كاربرگ براي كتب فارسي و لاتين، تشكيل پرونده و صدور كارت عضويت براي متقاضيان
- ساماندهي گزارشات نهايي در پايگاه اطلاعاتي وب اگريس
- امانت دادن مدارك و كتاب‌ها به اعضا و مراجعه‌كنندگان با توجه به آئين‌نامه‌هاي مربوطه
- ارائه خدمات كپي، پرينت، برگه‌آرايي، رف خواني كارت‌هاي كتاب‌ها و جستجو در CAB
-
خريد و برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب به منظور ترويج و مبادلات علمي و تحقيقاتي
- ارائه متن کامل گزارش‌های نهايي
- سامان‌دهي نشريات موسسه (فارسي و لاتين)
- ارسال نشريات موسسه به مراكز تحقيقاتي
- فهرست‌نويسي ماشيني در فهرستگان كشاورزي
- فهرست نويسي اسناد، گزارش‌های سالیانه و نهايي، پايان نامه‌ها و گزارش‌هاي كارآموزي
- ورود اطلاعات اسناد، گزارش‌های نهايي
- سفارش كتب فارسي و لاتين تخصصي مورد نياز محققان

انجام کلیه امور مربوط به نوشتارهای ترویجی و فنی (کتاب، دستنامه ، نشریات ترویجی و فنی، دستورالعمل فنی، پوستر ترویجی، گزارش فنی، کارنامه پژوهشی، اپلیکیشن و نرم افزار)

-دریافت و ارسال داوری ها

-انجام کلیه امور مربوط به مراحل انتشار(داوری، اصلاحات، دریافت شماره ثبت، صدور گواهی و اعلام تایید شماره فروست به نگارنده ها)

-برگزاری جلسات کمیته انتشارات

-اخذ شماره فروست نوشتارهای فنی از سازمان (از طریق سامانه مدیریت انتشارات علمی کشاورزی)

-ثبت نوشتارهای ترویجی (نشریه ترویجی، پوستر ترویجی، دستنامه، اپلیکیشن، نرم افزار) در سامانه ترویج کشاورزی

-ثبت و پیگیری اطلاعات نوشتارها در هر دوسامانه

-ارسال و پیگیری نوشتارهای تایید شده به چاپخانه( کتاب، دستنامه،)

-جستجو و تهیه متن کامل گزارشهای نهایی از طریق فیپاک برای محققینن موسسه

-جوابگویی به مراجعه کنندگان به کتابخانه در صورت لزوم

 

كميته انتشارات موسسه

كميته انتشارات به منظور توسعه، حمايت و نظارت بر فعاليتهاي انتشاراتي و ارتقاء سطح كمي و كيفي نشر در موسسه با اعضاء ووظايف زير تشكيل مي‌شود:

انتشارات اين موسسه عبارت است از مجموعه يا نوشته‌اي كه در قالب كتاب، تك نگاشت، چك ليست، نشريه علمي – فني، نشريه ترويجي، پوستر، نرم افزار، و منابع ديداري و نوشتاري ( به اشكال مختلف كاغذي، الكترونيكي ) و همچنين 4 عنوان نشريات موسسه منتشر مي‌شود.

وظايف كميته انتشارات:

- تصويب سفارش تاليف، تدوين و ترجمه آثار علمي مورد نياز به مولفان و مترجمان

- تعيين اولويت‌ها و موضوعات علمي

- بررسي و تصميم‌گيري در باره قبول يا رد اثر پيشنهادي براي چاپ و انتشار

- تعيين داور و ويراستار علمي – ادبي براي آثار ارائه شده

- پيشنهاد ويرايش و اصلاح متن در آثار ارائه شده

- بررسي و اظهار نظر در مورد شمارگان و قطع اثر تائيدشده براي چاپ

تركيب اعضاي كميته انتشارات بر اساس آئين نامه شوراي انتشارات سازمان حداكثر 7 نفر مي‌باشد.

- حكم اعضاي حقيقي شوراي انتشارات به مدت 2 سال صادر مي شود.

- محل دبيرخانه كتابخانه يا نهاد اطلاع رساني آن واحد خواهد بود.

اعضاي كميته انتشارات موسسه:

1- رئيس موسسه

2- معاونت پزوهشي

3- رئيس بخش هماهنگي امور پژوهشي

4- چهار نفر از پژوهشگران در زمينه ‌هاي تخصصي موضوعي

 

فعالیت­های بین المللی واحد بین الملل موسسه
-اعزام محققان جهت شركت در كنگره‌ها، دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي خارج از كشور
- انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با مراكز آموزشي و پژوهشي، دانشگاه‌های سایر كشورها
- بررسی وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی سایر کشورها جهت تدوین برنامه‌های همکاری با آن‌ها
- پي‌گيري انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با موسسات بين‌المللي، دانشگاه‌ها و مراکز داوطلب نظير ايكاردا، FAO ,IOBC , ,BBA ,CBS ,IAEA ,ISOFAR ,CGIAR , CCPR ,ARRINGNA IPM ,CGRFA موزه كارلسروهه آلمان، دانشگاه گيسن آلمان
- تهیه گزارش سفر هیات‌های خارجی به موسسه
- دعوت از محققان خارجي به ايران جهت تبادل اطلاعات و تجارب علمي
- فراهم نمودن زمینه‌های اهدای جوایز بین‌المللی تحقیقاتی از سوی موسسه به محققان داخلی و خارجی جهت ارتقای جایگاه موسسه
- هماهنگی امور بین‌المللی با واحدهای مربوطه در سایر موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی
- همکاری با بخش تجاری‌سازی و انتقال یافته‌ها جهت عقد قراردادهای پژوهشی بین‌المللی و داخلی
- همکاری با کمیته آموزش موسسه جهت پیگیری امور افراد مامور اعزامی به خارج از کشور
ـ معرفی دوره‌ها و بورس‌های خارجی بر اساس ضوابط مربوطه
ـ موقعیت‌یابی و پایش وضعیت شاخص‌های ارتقای موسسه در سیستم‌های بین‌المللی
ـ هماهنگی‌ و اقدام‌ در زمینه دیدار رسمی‌ مسئولان‌، اعزام‌ مأموران‌ و کارکنان‌ واجد شرایط‌ به‌ خارج‌ از کشور

-اطلاع رسانی در زمینه برنامه‌های علمی، کنگره‌ها و سمینارهای بین المللی به همکاران موسسه

-هماهنگی و برگزاری سخنرانی و نشستهای علمی بین المللی توسط مهمانان خارجی در موسسه

- هماهنگی و برگزاری گزارش سفر مامران اعزامی به خارج از کشور در قالب سخنرانی علمی

-هماهنگی برنامه بازدید میهمانان خارجی از موسسه

اختراع چیست؟

  طبق ماده 1 قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386، اختراع نتیجه فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده­ای خاص را ارایه می­کند و مشکلی را در یک حرفه،  فن، فناوری صنعت و مانند آن حل می­نماید.

روند ثبت اختراع

 در ایران روند ثبت اختراع شامل مراحل تکمیل فرم­ها و مدارک لازم از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی توسط متقاضی (یا نماینده قانونی)، بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم آن توسط این اداره، صدور اخطاریه رفع نقص و اصلاح یا تکمیل مدارک و ضمائم در صورت نقص مدارک، جستجوی اختراع مورد نظر در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس، بررسی علمی و ماهوی اختراع از طریق استعلام از مراجع ذی صلاح و اعطای گواهینامه اختراع در صورت تایید مرجع ذی صلاح می­باشد.

  برای ثبت یک اختراع متقاضی ثبت باید فرم­ها و مدارک لازم را از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی به نشانی www.ssaa.ir  تکمیل نماید. ثبت اختراع افراد حقیقی توسط خود فرد متقاضی و ثب اختراع افراد حقوقی از طریق نماینده قانونی موسسه انجام       می­پذیرد.


6.1.15.0
گروه دورانV6.1.15.0