سه‌شنبه, 1 آبان 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۰۹:۴۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ 
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به مناسبت روز جهانی غذا خبر داد:
عدم آلودگی آفلاتوكسینی برندهای اصلی چای در داخل كشور
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در گفتگو با رادیو سلامت به مناسبت روز جهانی غذا ضمن اشاره به اهمیت نگهداری صحیح مواد غذایی توسط مصرف کنندگان، تاکید کرد کشور ما در زمینه پایش زهرابه های قارچی در جایگاه خوبی قرار دارد و برندهای اصلی چای در داخل کشور فاقد آلودگی آفلاتوکسینی هستند.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه تا ثریا با موضوع «دستاوردهای ایران در زمینه سنجش سموم قارچی در چای» با حضور روح الله کرمی اسبو عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی از رادیو سلامت پخش شد.

کرمی در این گفتگو ضمن اشاره به این نکته که چای از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیاست گفت: بحث امنیت غذایی در چای نیز بسیار مهم است. چای می­تواند توسط آلاینده‌های مختلفی آلوده شود که یکی از آنها سموم قارچی است. قارچ‌ها می­توانند متابولیت‌های ثانویه‌ای تولید کنند که برای انسان و سایر جانداران مضر می‌باشد. گزارش‌هایی در دنیا منتشر شده که به آلوده بودن چای به این نوع از سموم از جمله آفلاتوکسین اشاره داشته و این موضوع محققین موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور را برآن داشت که به دنبال روش‌هایی برای بررسی این نوع سموم در داخل کشور باشند.

وی افزود: بدین منظور روش‌های استخراج زهرابه‌ها در متون علمی، مورد بررسی قرار گرفت و به کمک نانوذرات آهن و نانوتکنولوژی موفق به دستیابی روش‌های استخراج شدیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه بیان داشت: برندهای اصلی چای در داخل کشور از نظر آلودگی مورد آزمون قرار گرفتند و خوشبختانه هیچ کدام آلودگی آفلاتوکسینی نداشتند و این نشان می دهد هم کشاورز و هم فراوری کننده به خوبی نکات مورد نظر را رعایت می­کنند.

کرمی به اهمیت نگهداری صحیح مواد غذایی توسط مصرف کننده نیز تاکید کرد و اظهار داشت: چای باید در خشک ترین جای منزل نگهداری شود، زیرا وجود کم رطوبت در چای در دمای منزل زمینه را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند.

این محقق بیماری شناس گیاهی عنوان کرد: زهرابه‌های قارچی تا دمای 200 درجه در مقابل گرما مقاوم هستند و آب جوش توانایی از بین بردن زهرابه را ندارد اما در از بین بردن خود قارچ می‌تواند موثر باشد.

وی در انتها در مورد وضعیت زهرابه‌های قارچی چای در کشور خبر داد: کشور ما در زمینه پایش زهرابه های قارچی در جایگاه  خوبی قرار دارد. وزارت بهداشت، جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد با جزییات بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند، تا امنیت غذایی مردم فراهم شود.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

1 (3).jpg

tea-buying-3.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها