پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۰:۳۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 
در دوره آموزشی مدیریت بیماری‌های خسارتزای گردو مطرح شد:
بلایت باكتریایی مهمترین علت سیاه شدگی مغز گردو
اعضای هیات‌علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در جمع باغداران شهرستان تفرش ضمن معرفی بیماری‌های قارچی پوسیدگی ریشه و تنه، بیماری‌های برگی و شانکر سیتوسپورایی، بيماري بلايت باكتريايي گردو به خصوص در مناطق خنك و مرطوب را مهمترین عامل سیاه شدگی مغز گردو معرفی کردند

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دوره آموزشی «مدیریت بیماری‌های خسارتزای گردو»  توسط ابوالقاسم قاسمی و حسین خبازجلفایی اعضای هیات‌علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی با هدف افزایش دانش بهره برداران برای باغداران و کارشناسان در شهرستان تفرش استان مرکزی برگزار شد.

قاسمی با توجه به گسترش عارضه سیاه شدگی مغز گردو عنوان کرد: بيماري بلايت باكتريايي گردو یا بیماری پوسیدگی مغز گردو، يكي از جدي‌ترين بيماري‌هاي برگ و ميوه درخت گردو اسـت كـه به خصوص در مناطق خنك و مرطوب به شدت خسارتزا است.

وی ادامه داد: این باکتری بر روی برگ‌ها، جوانه‌های گل، شاخه‌ها و میوه‌ها ایجاد لکه‌های سیاهرنگ می‌کند. این بیماری در ابتدای رشد میوه موجب ایجاد لکه‌های سیاه فرورفته و بریدگی‌هایی بر روی آن می‌شود. اگر شرایط محیطی برای رشد باکتری مناسب باشد، این لکه ها در سرتاسر میوه انتشار یافته و تمامی پوست سبز رنگ گردو سیاه می‌شود. باکتری به مغز گردو نیز وارد شده و باعث سیاهی و چروکیدگی و حتی لزج شدن آن خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه افزود: میزان خسارت ناشی از بیماری باکتریایی بلایت گردو به میوه وابستگی زیادی به زمان ابتلای درخت به بیماری دارد. وی از اقدامات زراعي، کاشت ارقام مقاوم، مبارزه شيميايي و کنترل بیولوژیک به عنوان روش‌های مدیریت این بیماری یاد کرد.

خباز جلفایی ضمن معرفی بیماری‌های قارچی پوسیدگی ریشه و تنه، بیماری‌های برگی و شانکر سیتوسپورایی گفت:

شانكرهاي پوستي گردو بيماري‌هاي ثانويه‌اي هستند كه به دنبال ضعيف شدن درخت در اثر تنش‌هاي محيطي از جملـه سطحي بودن يـا فشردگي خاك، خشكي، آبياري بـيش از حد و پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه ظاهر مي‌شوند.

وی تاکید کرد: حتي درختاني كه از شانكر بهبود مي‌يابند، چنانچه مجدد در معرض چنين تنش‌هايي قرار گيرند، شانكردار مي‌شوند. به همـين دليـل، شـناخت و رفع علل اوليه ضعف درخت مهمتر از درمان خـود شانكر اسـت.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها