پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۲:۰۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ 
شهرام نعیمی در افتتاحیه بیست و پنجمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران:
موسسه تحقیقات گیاه‌پزشكی كشور با شعار غذای بیشتر و غذای بهتر نقش مهمی در تامین امنیت غذایی كشور دارد
کنگره بیست و پنجم گیاه‌پزشکی ایران با حضور پژوهشگران و متخصصان این حوزه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گشایش یافت. شهرام نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در سخنرانی خود، اهمیت امنیت غذایی و نقش این موسسه در شناسایی و مدیریت عوامل خسارت‌زا را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شهرام نعیمی رییس موسسه ضمن حضور در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین کنگره گیاه پزشکی ایران که با حضور پژوهشگران و متخصصان علوم گیاهپزشکی، دانشجویان، مدیران سازما‌ن‌ها و مراکز دولتی و بخش خصوصی در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ضمن ایراد سخنرانی به معرفی دستاوردهای علمی و تحقیقاتی موثر و پیشرو موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور پرداخت.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است که در این راستا سند ملی و دانش بنیان امنیت قضایی ابلاغ شده است. با توجه به نقش تهدیدکننده عوامل خسارت‌زای زنده، این موسسه با شناسایی و مدیریت درست این عوامل با شعار غذای بیشتر و غذای بهتر نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی مهمترین وظیفه موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور را حل و پاسخ به چالش‌های اصلی بخش اجرا و بهره‌برداران برشمرد و افزود: در این راستا تلاش می‌کنیم با افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در عرصه و دانش بنیان شدن بخش کشاورزی به حل مشکلات کشاورزان برسیم.

نعیمی در خصوص توانمندی‌های موسسه گفت: موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مرجع ارائه دستورالعمل‌های فنی و ترویجی حاصل از پژوهش‌های کاربردی گیاه پزشکی کشور، مرجع انجام آزمون‌های ارزیابی کارایی آفتکش‌ها، مرجع سنجش میزان مایوتوکسین‌ها، مرجع کنترل کیفی آفتکش‌های بیولوژیک میکروبی و مرجع تشخیص و شناسایی سریع و دقیق عوامل خسارت‌های گیاهی و قرنطینه‌ای در کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در ادامه به مجموعه‌های بسیار ارزشمند تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی این موسسه شامل موزه حشرات هایک میرزایانس به عنوان بزرگترین موزه حشرات در خاورمیانه، هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بزرگترین مجموعه قارچ‌های زنده خاورمیانه و موزه جانورشناسی کشاورزی ایران اشاره کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای شاخص و تاثیرگذار موسسه تولید محصول سالم برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی به روش مدیریت تلفیقی محصول است، که منجر به کاهش مصرف آفتکش‌های شیمیایی، تامین سلامت کشاورزان و مصرف کنندگان، حفظ محیط زیست و تنوع زیستی و کاهش هزینه تولید و افزایش عملکرد شد.

شهرام نعیمی خاطرنشان کرد: انتقال و واگذاری دانش‌های فنی تولید و تکثیر عوامل کنترل بیولوژیک به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی، کنترل بیولوژیک موفق عوامل خسارت‌زا در کشور، توسعه روش‌های کنترل غیرشیمیایی آفات و بیماری‌های گیاهی، تهیه کیت‌های تشخیصی و برگزاری بیش از ۵۰۰ مورد دوره‌های مختلف آموزشی، ترویجی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در سال گذشته در سراسر کشور از دیگر دستاوردهای این موسسه بوده است.

شایان ذکر است، بیست ‌و پنجمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران با مشارکت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات، اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران و انجمن‌های علمی بیماری‌شناسی، حشره‌شناسی، کنه‌شناسی، علوم علف‌های هرز، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی و با حمایت سازمان های دولتی و خصوصی طی روزهای 20-17 شهریورماه برگزار می‌شود.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز :  ۴/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها