پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۰۸:۲۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ 
برگزاری وبینار آموزشی
مدیریت علف هرز سس در زراعت چغندرقند
حسین نجفی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور رعایت بهداشت مزرعه، ممانعت از چرای دام در مزرعه، تناوب زراعی و کاشت گونه های غیرمیزبان (به خصوص غلات) را مهمترین راهکار برای کاهش جمیت گیاه انگل سس در مزارع چغندرقند معرفی کرد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، وبینار آموزشی «مدیریت علف هرز سس در زراعت چغندرقند» با تدریس حسین نجفی عضو هیات علمی بخش تحقیقات علف های هرز در سطح کارشناسان برگزار شد.

نجفی ضمن اشاره به تولید 5/7 میلیون تن چغندرقند درسطح زیرکشت 132 هزار هکتار به عنوان سومین محصول زراعی مهم کشور گفت:. بر اساس اهداف پیش بینی شده در سند امنیت غذایی کشور، مقرر است تولید این محصول از 908 هزار تن سال پایه (1398) به 3/1 میلیون تن در سال 1410 افزایش یابد، که این امر جز با مدیریت بهینه و ارتقای بهره وری مزرعه میسر نخواهد شد. در این مسیر علف های هرز به عنوان یکی از مهمترین عوامل محدود کننده زنده شناخته می شوند و تحقق اهداف مورد نظر با مدیریت کارآمد این گونه ها ممکن خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور افزود: در سالهای اخیر، سس به عنوان یک گیاه انگل، سطح وسیعی از مزارع چغندرقند کشور به خصوص استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان، فارس و خراسان رضوی را آلوده کرده و خسارتی حدود 40 درصد داشته است. سس با اتصال به میزبان، شیره پرورده را دریافت می کند و کمیت و کیفیت شکر تولیدی را کاهش می دهد و در صورت عدم مبارزه، پوشش کاملی از ساقه های زردرنگ تاج پوش چغندرقند را می پوشاند.

وی در خصوص مدیریت سس در مزارع چغندرقند عنوان کرد: مبارزه با این علف هرز به روش های مختلف امکان پذیر است، اما رعایت بهداشت مزرعه شامل پاکسازی حاشیه مزارع و کانال های آبیاری و استفاده از کودهای دامی پوسیده و ممانعت از چرای دام در مزرعه مهمترین راهکار جهت کاهش جمیت این انگل در مزرعه می باشد. علاوه بر این، رعایت تناوب زراعی و کاشت گونه های غیرمیزبان (به خصوص غلات) و همچنین مبارزه با علف های هرز میزبان سس نیز ضروری است. کاربرد علف کش های پروپیزامید و اتوفومزیت پس از جوانه زنی سس و قبل از اتصال آن به میزبان نیز بعنوان اخرین راهکار توصیه می شود.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

امتیاز :  ۳/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها