جمعه, 27 مهر 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۱:۲۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۵/۰۲ 
توسط عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد؛
روز انتقال یافته معرفی آفات مهم پسته با تاكید بر مدیریت تلفیقی پسیل پسته
سیدحسن ملکشی عضو هیات علمی موسسه تحقیقت گیاه‌پزشکی کشور در برنامه روز انتقال یافته‌های تحقیقاتی «معرفی آفات مهم پسته با تاکید بر مدیریت تلفیقی پسیل پسته» ضمن اشاره به روش‌های مدیریت تلفیقی پسیل پسته، بر کاربرد روش‌های کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه روز انتقال یافته‌های تحقیقاتی «معرفی آفات مهم پسته با تاکید بر مدیریت تلفیقی پسیل پسته» با تدریس سیدحسن ملکشی عضو هیات‌علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه در شهرستان صفی آباد اسفراین واقع در استان خراسان شمالی برای کارشناسان و بهره برداران پسته برگزار گردید.

شهرستان تازه تاسیس صفی آباد در خراسان شمالی دارای حدود 5 هزار هکتار باغ پسته است، که بالغ بر سه هزار هکتار آن بارور و مابقی غیر بارور و تازه تاسیس است. با توجه به اطلاعات اندک باغداران از آفات پسته و خسارت پسیل به باغات این منطقه، با هماهنگی مدیریت ترویج و حفظ نباتات استان، برنامه روزمزرعه با حضور بالغ بر 60 نفر از پسته کاران و کارشناسان منظقه اجرا شد.

در این دوره آموزشی که در ابتدا شرح مختصری از آفات مهم پسته برای کشاورزان ارایه شد، سپس فیلم آموزشی در خصوص مدیریت تلفیقی پسیل پسته برای باغداران نمایش داده شد؛ ملکشی تاکید کرد: پسیل پسته از مهمترین آفت‌های کلیدی در باغ‌های پسته است؛ بهترین و موثرترین راه مبارزه با این آفت به کار بردن روش‌های مبارزه تلفیقی است. روش کنترل شیمیایی آخرین راه برای کنترل آفات می باشد که باغداران باید اعمال کنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه ضمن اشاره به روش‌های مدیریت تلفیقی پسیل پسته با تاکید بر کاربرد روش‌های کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک گفت: عملیات کنترل آفت باید در طول فصول مختلف توسط باغداران انجام شود. جمع آوری برگ‌های آلوده به آفت در فصل پاییز و زمستان، هرس شاخه‌های خشک و آلوده، شخم بین ردیف‌های درختان پسته در زمستان، کاربرد روغنهای باغبانی در زمستان، آبیاری منظم باغ برای ایجاد شرایط نامناسب برای توقف رشد پسیل پسته (پسیل طالب آب و هواخی خشک است)، استفاده از کارت‌های زرد در طول بهار و تابستان به صورت مقطعی، کاربرد کائولن برای کنترل آفت و جلوگیری از آفتاب سوختگی پسته، حفظ و حمایت از دشمنان طبیعی پسیل پسته، پرورش و رهاسازی بالتوری سبز و در نهایت کاربرد ترکیبات شیمیایی کم خطر از جمله اقدامات کنترل آفت می باشند.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

2_6385733086381095980.jpg

 

1.jpg

 

5_6385733087195428120.jpg

 

4_6385733086804978900.jpg6.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها