سه‌شنبه, 1 آبان 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۰:۲۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ 
به میزبانی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برگزار شد؛
نشست هم اندیشی مدیریت تلفیقی محصول سیر
نشست هم اندیشی مدیریت تلفیقی محصول روز سه‌شنبه 22 اسفندماه،سیر با حضور شهرام نعیمی رییس و شهرام شاهرخی معاون پژوهشی موسسه، متخصصین ستاد، مراکز استانی و سازمان حفظ نباتات به صورت نیمه حضوری در سطح ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برگزاری این نشست ها در راستای عملیاتی کردن رویکرد موسسه در دو سال اخیر در خصوص اجرای طرح مدیریت تلفیقی محصول می باشد.

شاهرخی ضمن اشاره به اجرای طرح مدیریت تلفیقی محصول که اولین بار دو سال پیش برای برنج انجام شد گفت: اجرای این طرح در مازندران طی سالی که گذشت در سطح زیادی عملیاتی شد، که منجر به تولید محصول سالم با عملکرد بالا و هزینه پایین برای کشاورزان شد.

 معاون پژوهشی موسسه افزود: در ادامه اجرای این طرح محصولاتی انتخاب شد که دستورالعملهای آن تدوین شده، مثل انار، نخود و سیر که از محصولات اصلی همدان است، ضمن بازدیدها و بررسی ها مشخص شد که سیر هم پتانسیل تولید با کاهش یا حذف سمپاشی را دارد.

 آژنگ جاهدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات همدان با برشمردن مزایای محصول سیر به چالش های تولید سیر از جمله کاهش حاصلخیزی خاک و افت عملکرد؛ بالا بودن هزینه تولید، نوسانات قیمت بازار و نبود رقم مشخص اشاره کرد.

جاهدی با تاکید بر خسارتزایی بالای علفهای هرز مزارع سیر به ویژه علف های پهن برگ از ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین و کاهش 65-50 درصدی عملکرد گفت: در کشت سیر مزرعه سالم با محصول سیر درشت و مواد خشک بالا اهمیت زیادی دارد. برای مدیریت علفهای هرز باید مزرعه مناسبی برای رشد سیر فراهم باشد که از آن جمله شرایط آب،  هوا و خاک مناسب، تراکم کاشت، نوع و آرایش کاشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

باقری عضو هیات‌ علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی همدان در خصوص معرفی و مدیریت بیماری‌های مهم و اقتصادی سیر گفت: مهمترین بیماری سیر پوسیدگی سفید ریشه است، که از اواسط رشد تا زمان برداشت علایم آن در مزرعه مشاهده می‌شود.

وی افزود: پوسیدگی طوقه در هوای خنک، سفیدک دروغی، بیماری‌های نماتدی و باکتریایی نیز می‌تواتند در سیر خسارت ایجاد کنند.

احمدی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی همدان مهم ترین آفت سیر را کرم سیرDyspessa ulula  معرفی کرد  در مزرعه و انبار خسارت می‌زند و برای بیشتر کشورها آفت قرنطینه محسوب می‌شود. وی از  برداشت سریع، نگهداری سیر در سردخانه و حذف پوسته‌های اضافه سیر را  از راه‌های مهم مدیریت این آفت یاد کرد.  همچنین به تریپس پیاز و مگس پیاز به عنوان دیگر آفات مهم سیر اشاره شد.

مزدشت گیتی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی همدان سه مشکل اصلی سیر در همدان را شامل علف‌های هرز، نماتد ساقه و پیاز و بیماری پوسیدگی سفید سیر عنوان کرد و گفت: از آنجایی نماتدها راه ورود سایر عوامل بیماریزا هستند، از اهمیت زیادی برخوردارند، لذا کابرد روش‌های پیشگیری و مبارزه با نماتد ساقه و پیاز حائز اهمیت است.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها