سه‌شنبه, 1 آبان 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۵:۳۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ 
در وبینار آموزشی مطرح شد؛
مدیریت بیماریهای ویروسی انگور و عارضه خواب
با توجه به اهمیت پبیماریهای ویروسی در تاکستانهای انگور، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به معرفی بیماریهای ویروسی این محصول ر و روشهای مدیریت آن همچنین بررسی عارضه خواب جوانه¬های انگور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور، وبینار آموزشی «مدیریت بیماری‌های ویروسی انگور» با تدریس رضا پوررحیم عضو هیات ‌علمی بخش ویروس­شناسی گیاهی در سطح ملی برگزار شد.

پوررحیم ضمن معرفی بیماریهای موزاییک، زردی و زوال انگور به شرح علائم، میزان خسارت، نحوه انتقال، روشهای تشخیص و مدیریت هر یک از این بیماری­ها پرداخت. وی گفت: تعداد قابل توجهی از بیماری‌های ویروسی در انگور علائم مشهودی ایجاد نمی‌کنند ولی موجب کاهش عملکرد و عمر اقتصادی تاک شده و حساسیت گیاه در برابر تنش‌های‌های محیطی را افزایش می‌دهند.

پوررحیم ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از نهال سالم در مدیریت بیماریهای ویروسی انگور، تکنیک الایزا و پی سی آر را به عنوان روش های آزمایشگاهی ردیابی و تشخیص بیماریهای ویروسی انگور مطرح و استفاده از ترکیبات محرک مقاومت در کاهش شدت خسارت بیماریهای ویروسی را  مورد بحث قرار داد.  

همچنین با توجه به گسترش و  اهمیت عارضه خواب جوانه‌های انگور (دیر بیدار شدن جوانه های انگور در بهار) در سنوات اخیر، در مورد علایم این عارضه، عوامل دخیل در بروز و تشدید آن و روش های پیشگیری از توسعه این عارضه گفت:  رشد جوانه‌ها در انگورهای دچار عارضه خواب در اوایل بهار خیلی کند و با تاخیر انجام می شود و محصول کمتری تولید می کنند.

پوررحیم افزود: تاک‌هایی که چند سال متوالی دچار عارضه خواب شوند، بتدریج ضعیف و خشک می‌شوند. لذا برای کاهش خسارت ناشی از این عارضه مدیریت تغذیه و جلوگیری از تنش‌های آبی بویژه در پاییز و زمستان توصیه می شود.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها