شنبه, 6 مرداد 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۴:۴۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ 
برگزاری دوره آموزشی-مهارتی
كنترل بیولوژیك و غیرشیمیایی آفات و بیماری های محصولات گلخانه ای
دوره آموزشی-مهارتی توسط اعضای هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، دوره آموزشی-مهارتی کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی آفات و بیماریهای محصولات گلخانه ای به درخواست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، با تدریس شهرام فرخی و سید حسن ملکشی اعضای هیات علمی موسسه برای کارشناسان حفظ‏نباتات، ترویج و گلخانه داران ساوجبلاغ برگزار شد.

فرخی ضمن اشاره به انواع گلخانه ها و توسعه اصولی آنها به رعایت احداث سازه استاندارد، بهداشت گلخانه ها، عملیات پایش و شیوه ردیابی آفات در گلخانه برای شناسایی کانون های آلوده و رهاسازی عوامل کنترل بیولوژیک آفات پرداخت.

ملکشی با تاکید بر توسعه کاربرد شکارگرها برای کنترل آفات گیاهان گلخانه ای گفت: کنترل بیولوژیک در دنیا با پدیده شکارگری شروع شد. علیرغم اینکه تولید بندپایانی همچون زنبور عسل و کرم ابریشم در دنیا جنبه تجاری دارند، امروزه تولید و بکارگیری حشرات شکارگر نیز در کنترل بیولوژیک آفات جنبه تجاری پیدا کرده اند. خانواده های متعددی از شکارگرها در کنترل آفات نقش آفرینی می کنند. شرکت هایی در دنیا و ایران مبادرت به پرورش و ارایه آنها به گلخانه‏داران می کنند. تعدادی از این عوامل متعلق به خانواده کفشدوزک ها، سن های شکارگر، کنه های شکارگر و زنبورهای پارازیتویید در ایران نیز تولید و به کشاورزان ارایه می شوند. امید است در آینده سبد عوامل کنترل بیولوژیک آفات در کشورمان نیز تنوع زیادی داشته باشد تا برای کنترل هر آفتی یک یا چند عامل کنترل بیولوژیک داشته باشیم.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه گیاهپزشکی کلیک نمایید

 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها