جمعه, 30 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ 
گزارش برگزاری دوره آموزش ضمن خدمت «روش های شناسایی علف های هرز مقاوم به علف‌‌كش‌ها»

به گزارش روابط عمومی موسسه، دوره آموزشی ضمن خدمت با عنوان «روش های شناسایی علف های هرز مقاوم به علف‌‌کش‌ها» توسط آقای دکتر حمیدرضا ساسان‌فر ، عضو هيات علمي بخش تحقیقات علف های هرز، در طی دو روز شنبه 18 و 25  اردیبهشت سال‌جاری تدریس شد. این دوره توسط اداره آموزش و ترویج موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی ستادی و مراکز استانی، محققین، کارشناسان حوزه کشاورزی و ترویج در سطح ملی برگزار گردید.

       مصرف مداوم و مدیریت نشده علف‌کش‌ها، مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها را به یک معضل جهانی تبدیل کرده است. در ایران نیز نزدیک به دو دهه از اولین گزارش‌های بروز مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز می‌گذرد. آنچه مسلم است، در صورت تشخیص علفهای‌هرز مقاوم در مراحل اولیه، می‌توان با اعمال راهکارهای ساده‌تری این پدیده را مدیریت کرد. اما اگر مدیریت علف‌های‌هرز مقاوم جدی گرفته نشود با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن شرایط، مدیریت این پدیده بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن می‌شود. از این‌رو توصیههای مختلف مدیریتی برای مقابله با گسترش مقاومت باید بطور صحیح مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص تنوع در اقدامات مدیریتی مانند تغییر الگوی کاشت، استفاده از تناوب زراعی، گیاهان پوششی، سیستم‌های خاک‌ورزی و مدیریت بانک بذر علف‌های‌هرز در زمان برداشت به همراه دقت در اصول مصرف بهینه علف‌کش‌ها مانند کاربرد مقادیر توصیه شده و رعایت تناوب علف‌کش‌ها، می‌تواند از گسترش هر چه بیشتر علف‌های‌هرز مقاوم در مزارع جلوگیری کند.

در روز اول دوره مذکور مورخ  18 اردیبهشت ماه، مطالب جامعی پیرامون منشا مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز‌‌ و انواع آن، مکانیسم‌های مقاومت به علف‌کش‌ها‌ در علف‌های‌هرز، وضعیت کنونی علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش در دنیا و کشور، پی‌جویی مزارع مشکوک به مقاومت به علف‌کش و روش‌های تشخیص و تایید علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش در مزرعه و آزمایشگاه خدمت حاضرین در جلسه ارائه شد. همچنین در روز دوم دوره مورخ 25 اردیبهشت ماه، چگونگی ارزیابی ریسک مقاومت به علف‌کش‌ها در علف‌های‌هرز و موضوع مهم مدیریت علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌كش و چالش‌هایي پیش‌رو براي اجرای راهکارهای مدیریتی مورد بحث قرار گرفت.


 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها