پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

عنوان گروه خبري / یاوران تولید .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ 
گزارش برگزاری سخنرانی علمی – ترویجی طرح یاوران تولید «مدیریت بیماری لكه سیاه سیب»
11 اسفندماه

به گزارش روابط عمومی موسسه، سخنرانی طرح یاوران تولید با موضوع «مدیریت بیماری لکه سیاه سیب» توسط آقای دکتر عباسعلی روانلو عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی روز دوشنبه مورخ 11 اسفندماه سال جاری به وسیله بخش امور پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی و محققین  موسسه برگزار گردید.

بیماری اسکب یا لکه سیاه سیب توسط قارچ Venturia inaequalis ایجاد می شود، که مهمترين بيماري سيب در سراسر جهان محسوب شده و هر ساله باعث بروز خسارت جدی به باغات سیب به خصوص در مناطقی که داراي آب و هواي مرطوب و سرد در بهار هستند می­شود. این بیماری در بیشتر مناطق پرورش سیب شایع بوده و در طی سالهای اخیر در برخی مناطق از جمله سلماس و مهاباد شیوع بالایی (بيش از 70 درصد) داشته است. این بیماری باعث آلودگی گل، میوه و برگها شده که با گذشت زمان در صورت بالا رفتن شدت بیماری منجر به ریزش برگ‌ها، کاهش رشد گیاه و در نتیجه کاهش محصول می شود. درختان مبتلا، نسبت به سرما و خسارت ناشی از آن حساسیت بیشتری دارند. میوه و تمام بافت‌های سبز گیاه به این بیماری حساس هستند و آلودگی در تمام فصل رشد از زمان جوانه زدن تا ریزش برگ‌ها، رخ می دهد.  در بهار پس از شکفتن جوانه‌ها و خروج برگ‌ها، اولین علایم بیماری در قاعده‌ گل و کاسبرگ‌ها به صورت لکه‌های کوچک به رنگ سبز تیره اتفاق می­افتد. این آلودگی سبب ریزش میوه‌های جوان در حال تشکیل شده و افت محصول شدیدی را متوجه باغ‌دار می نماید. علایم بعدی در سطح زیرین برگ قابل رویت است. با باز شدن کامل برگ‌ها، سطح رویی برگ نیز مورد حمله قرار می­گیرد. لکه‌ها ابتدا با حاشیه نامشخص به رنگ سبز زیتونی و به تدریج با پیشرفت بیماری ظاهر مخملی پیدا نموده و به مرور زمان قهوه‌ای تیره می‌شوند. در صورت زیاد بودن تعداد لکه‌ها و یا آلودگی دم‌برگ، برگ‌ها در عرض روز زرد شده، چروکیده و می­ریزند. بر روی میوه‌های جوان علایم بیماری به صورت لکه‌های گرد به رنگ سبز زیتونی ظاهر شده و به تدریج با رشد میوه به رنگ سیاه تغییر کرده و حالت کرکی پیدا می کنند. با پیشرفت بیماری به حالت چوب پنبه‌ای با ترک خوردگی تغییر شکل می‌دهد. در نهایت میوه‌ها کوچک و بد‌شکل شده، بازار‌پسندی خود را از دست می‌دهند. آلودگی‌های اواخر تابستان و اوایل پاییز معمولا در باغ قابل مشاهده نیستند؛ ولی زمانی که میوه‌ها به انبار یا سردخانه منتقل شوند به صورت نواحی ریز به قطر حداکثر 5/0 سانتی‌متر، گرد، خشن و سیاه بر روی میوه آشکار می گردند.

مدیریت بیماری لکه سیاه سیب معمولا نیازمند سم‌پاشی‌های متعدد از مرحله‌ نوک سبزی جوانه‌ها تا برداشت محصول است گستردگی و شیوع بالای این بیماری مدیریت شیمیایی را اجتناب ناپذیر می کند. مدیریت بیماری حداقل نیاز به 3-4  نوبت سمپاشی دارد. اولین سمپاشی در مرحله تورم جوانه‌ها و یا به محض مشاهده اولین علایم توصیه می­گردد. مراحل بعدی شامل مرحله ريزش گلبرگ­ها و 2 هفته بعد از سم­پاشي دوم می­باشد. در صورت ادامه روند افرایش بیماری، سمپاشی های بعدی با فاصله زمانی هر دو هفته با نظر کارشناس حفظ نباتات توصیه می شود.

رعایت موارد بهداشتی مهمترین فاکتور در مدیریت لکه سیاه سیب می باشد،  انهدام برگهای خزان شده سال قبل موجب از بین رفتن ماده آلوده کننده عامل بیماری برای شروع بیماری در فصل بعد می­گردد. یکی از دلایلی که این بیماری در بیشتر باغات سلماس و مهاباد شیوع فراوان دارد، تراکم بالای شاخ و برگ درختان بوده و این عمل باعث تهویه نامناسب باغ و بالا رفتن رطوبت نسبی می­گردد. گسترش بیماری با میزان رطوبت نسبی باغ در تناسب میباشند.  کنترل گیاهان کف باغ اعم از علف هرز و یا علوفه نیز موجب کاهش رطوبت نسبی باغ گردیده و شدت بیماری را کاهش می­دهد.

امتیاز :  ۱/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها