پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

عنوان گروه خبري / یاوران تولید .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ 
گزارش برگزاری سخنرانی علمی – ترویجی طرح یاوران تولید:
«كنترل شته ‏های خیار با تاكید بر روش‏های كنترل بیولوژیك و غیرشیمیایی»

به گزارش روابط عمومی موسسه، سخنرانی علمی-ترویجی طرح یاوران تولید با موضوع«کنترل شته‏ های خیار با تاکید بر روش‏های کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی» توسط آقای دکتر سیدحسن ملکشی روز دو‌شنبه مورخ 12 آبان‌ماه سال‌جاری به وسیله بخش امور پژوهشی و فناوری موسسه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی، محققین و کارشناسان حوزه کشاورزی و ترویج در سطح ملی برگزار گردید.

در این سخنرانی عنوان شد: در مجموعه آفات گياهان خانواده كدوئيان، شته‌ها جزء آفات درجه اول محسوب مي‏شوند. شته ‏ها با تغذيه مستقيم از شيره گياهي و توليد عسلك روي گياهان منجر به كاهش كمي و كيفي محصول مي‏شوند، ضمنا با انتقال بيماري‌هاي ويروسي از گياهان آلوده به گياهان سالم موجب خسارت غيرمستقيم به محصولات كشاورزي مي‌شوند. شته جاليز Aphis gossypii Glover  از گونه هاي رايج و غالب روي گياهان خيار بوده كه خسارت هاي فوق الذكر را به گياه وارد مي‌كند. اين شته ناقل بيش از 60 نوع بيماري ويروسي به گياهان مي‏باشد. مصرف بي‏رويه سموم شيميايي عليه شته ‏ها و ساير آفات منجر به مقاومت شته ‏ها به سموم شده است، مقاومت شته جاليز به بيش از 20 حشره ‏كش را  گزارش كرده اند. با بروز مقاومت در جمعيت‏هاي شته جاليز، وجود باقي‌مانده سموم در روي خيار و مصرف تازه خوری آن ضرورت انجام پژوهش ‏هایی در روي کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی شته ‏هاي خيار محرز شد. 

همچنین در این سخنرانی برخی از دشمنان طبیعی شته خیار که از مزارع خیار فصای آزاد جمع ‏آوری و شناسایی شده بود معرفی شد و سپس شیوه‏ های مدیریت شته‏ها با تاکید بر کاربرد زنبور پارازیتویید Aphidius colemani  و پشه شته ‏خوار Aphidoletes aphidimyza در کنار کاربرد ترکیبات غیرشیمیایی مشتمل بر عصاره‏ های گیاهی و صابون‏های حشره‏ کش و رعایت اقدامات بهداشتی برای کارشناسان، مروجان و بهره برداران تشریح شد تا  در آینده‏ای نزدیک شاهد بکارگیری روش‏های جایگزین کاربرد سموم کشاورزی در گلخانه‏ های خیار سطح کشور باشیم و محصول خیار عاري از باقي مانده سموم شيميايي تولید شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها