پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

عنوان گروه خبري / سخنرانی ها و دوره ها .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ 
گزارش برگزاری سخنرانی علمی"بهینه سازی مصرف حشره كش ها در كنترل سن گندم"
سخنران: دکتر شهرام شاهرخی -11 شهریور

 به گزارش روابط عمومی موسسه، سخنرانی علمی با موضوع «بهینه‌سازی مصرف حشره‌کش‌ها در کنترل سن گندم» توسط جناب آقای دکتر شهرام شاهرخی خانقاه روز سه‌شنبه 11 شهریورماه سال‌جاری به وسیله بخش امور پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی و محققین موسسه برگزار گردید.

سن گندم مهم ترین آفت گندم و جو کشور است. این آفت به دو روش کمی (کاهش عملکرد) و کیفی (از بین بردن ارزش نانوایی) به گندم خسارت می زند. سن گندم از عوامل محدود کننده خودکفایی گندم بوده و به همین دلیل هر سال بیشترین سطح سمپاشی در کشور به کنترل این آفت اختصاص دارد. استفاده از روش­های کنترل بدون مطالعه مبانی اقتصادی کنترل آفت، نحوه پیش آگاهی و الگو و روش های  پایش آفت امکان پذیر نیست که این مهم در دو فاز تحقیقاتی توسط بخش تحقیقات سن گندم موسسه تحقیقات گیاه­پزشکی کشور انجام شده و بر این اساس دستورالعمل کنترل شیمیایی سن گندم ارائه شده است.

در این سخنرانی ابتدا به نحوه پیش آگاهی و نمونه برداری از آفت و تبیین زمان کنترل سن گندم از نظر مرحله زیستی و سطح زیان اقتصادی پرداخته شد و آفت کش های ثبت شده برای کنترل این آفت در ایران و جهان مرور گردید. در پایان تحقیقات انجام شده در کشور برای بهینه سازی کنترل شیمیایی سن گندم شامل کاهش دز مصرفی برخی از حشره­کش­ها، استفاده از موادافزودنی برای کاهش دز حشره­کش­ها، معرفی فرمولاسیون­های با دز کاهش یافته و  استفاده از تکنولوژی سمپاشی جدید برای کنترل سن گندم بیان گردید.   

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها