Tuesday, October 22, 2024
  • time : 14:52
  • Date : Sat Oct 19, 2024
رییس بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در گفتگو با رادیو سلامت به مناسبت روز جهانی غذا؛
در مدیریت بیماری‌های ویروسی گیاهان، پیشگیری اهمیت زیادی دارد
رییس بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به مناسبت روز جهانی غذا ضمن حضور در برنامه از مزرعه تا سفره رادیو سلامت، به نقش محصولات مزرعه در ایمنی سفره پرداخت و تاکید کرد در سال‌های اخیر تولید محصول کافی و سالم با استفاده از کم خطرترین ترکیبات و با حداقل آسیب به محیط زیست از اهداف موسسه بوده است

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، برنامه از مزرعه تا سفره با موضوع «نقش محصولات مزرعه در ایمنی سفره» با حضور رضا پوررحیم رییس بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی از رادیو سلامت پخش شد.

پوررحیم در این گفتگو ضمن تاکید بر نقش کشاورزی در امنیت غذایی کشور گفت: گیاهان ارکان اصلی تولیدات غذایی و کشاورزی هستند، که با تولید گیاه سالم بخش زیادی از دغدغه‌های غذای سالم و کافی در جامعه حل می‌شود.

وی در خصوص فعالی‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در این حوزه افزود: یکی از رسالت‌های موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، تولیدگیاهان زراعی و باغی سالم‌تر و شاداب‌تر است، که بدین منظور شناسایی و مدیریت عوامل خسارتزا به گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال‌های اخیر تولید محصول کافی و سالم با استفاده از کم خطرترین ترکیبات و با حداقل آسیب به محیط زیست از اهداف موسسه بوده است.

رییس بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی در ارتباط با بیماری‌های ویروسی گیاهان اظهار داشت: با توجه به اهمیت پیشگیری در مدیریت بیماری‌های ویروسی، تولید و کاربرد بذر، نهال و نشاء سالم بسیار مهم است. امروزه برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی که از طریق بذر منتقل می‌شوند، سیستم‌های تشخیصی در اختیار واحدهای تولید و توزیع بذر قرار داده شده تا از توزیع بذر آلوده در چرخه جلوگیری شود. 

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور همچنین در مورد اهمیت شناسایی و تشخیص بیماری‌های ویروسی ادامه داد: این دسته از بیماری‌ها معمولا علایم بارزی در گیاه نشان نمی‌دهند، اما با ایجاد آلودگی نهان در گیاهان می‌توانند سبب افت کیفیت و کمیت محصول شوند.

پوررحیم با اشاره به اهمیت بررسی باقیمانده آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی گفت: سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به سمتی رفته است که محصول تولیدی را  از نظر استانداردهای لازم پایش می‌کنند تا حد مجاز باقیمانده آفتکش‌ها که توسط فائو و وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده، در آن رعایت شده باشد.

این محقق ویروس شناس گیاهی تاکید کرد: چنانچه ترتیبی اتخاذ شود تا کشاورزان پروانه تولید داشته باشند، هر محصول از طریق کدهای مندرج در آن قابل ردیابی و پیگیری خواهد بود. با این راهکارها شاهد ارتقا سطح سلامت محصولات کشاورزی در کشور می‌باشیم.

لینک دریافت فایل صوتی برنامه:  https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=17&e=152460299

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags