Friday, September 20, 2024
categorytitle / یاوران تولید .
  • time : 00:00
  • Date : Thu Dec 24, 2020
گزارش برگزاری سخنرانی علمی – ترویجی طرح یاوران تولید «مدیریت جمعیت ملخ‌های شاخك كوتاه كشور»

به گزارش روابط عمومی موسسه، سخنرانی علمی-ترویجی طرح یاوران تولید با موضوع «مدیریت جمعیت ملخ‌های شاخک کوتاه کشور» توسط آقای دکتر مهران غزوی روز دو‌شنبه مورخ اول دی‌ماه سال‌جاری به وسیله بخش امور پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی، محققین و کارشناسان حوزه کشاورزی و ترویج در سطح ملی برگزار گردید.

ملخ‌های شاخک کوتاه از نظر زیست شناسی به دو گروه تقسیم می‌شوند یکی ملخ‌هایی که دارای خصوصیت ایجاد گله هستند (Locust) و دیگری ملخ‌های بومی (Grasshoppers) که فاقد توان ایجاد گله‌های پورگی و دسته‌های پروازی هستند. گروه دوم گرچه پتانسیل خسارتزایی و قدرت جابجایی گروه اول را ندارند ولی با توجه به گستردگی پراکنش در کشور و حضور در مجاورت کشتزارها می‌توانند به همان اندازه گروه اول خسارتزا باشند. علاوه بر این بیشتر مناطقی که تحت تاثیر ملخ‌های دارای خصوصیت ایجاد گله (Gregariapte) قرار می‌گیرند خارج از منشاء اصلی آن‌ها  بوده و خطر ناشی از آن‌ها دائمی نیست در صورتیکه ملخ‌های بومی در کشور حضور همیشگی داشته و در صورت مساعدت شرایط محیطی خسارتزا خواهند بود.

در این سخنرانی ابتدا از جنبه‌های مختلف به تفاوت این دو گروه پرداخته شد سپس خصوصیات زیست‌شناختی و چرخه زندگی ملخ‌های بومی شرح داده شد و در ادامه علل افزایش جمعیت این گروه از ملخ‌ها در چند سال اخیر در کشور بررسی و تاثیر شرایط محیطی روی این افزایش جمعیت مورد مداقه قرار گرفت. سپس روش‌های ارزیابی جمعیت و شیوه‌های کنترل این گروه از ملخ‌ها از جمله روش‌های غیر شیمیایی و دوستدار محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار  گرفت و در پایان استراتژی‌های کنترل و مدیریت جمعیت آن‌ها شرح داده شد.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags