جمعه, 27 مهر 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۱:۴۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ 
توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مطرح شد:
لزوم توسعه روش‌های كنترل غیرشیمیایی و بیولوژیك شته‌ها در فضای سبز شهری
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در دوره آموزشی مدیریت شته‌ها در فضای سبز شهرها با تاکید بر کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک، بر لزوم توسعه و گسترش کنترل بیولوژیک شته‌ها در عرصه‌های فضای سبز شهری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، دوره آموزشی «مدیریت شته‌ها در فضای سبز شهرها با تاکید بر کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک» با تدریس سید حسن ملکشی عضو هیات علمی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک ویژه کارشناسان و بهره برداران پیشرو و علاقمندان این حوزه در سطح ملی برگزار شد.

ملکشی ضمن پرداختن به اهمیت شته‌ها در فضای سبز، چرخه زیستی، تغذیه و خسارت شته‌ها، رابطه مورچه‌ها با شته‏ها و  تشریح گونه‌های مختلفی که به درختان، درختچه ها و گیاهان علفی موجود در فضای سبز شهرها خسارت می زنند، گفت: بیش از 4000 گونه شته در دنیا شناسایی شده است که بر اساس اسناد موجود بيش از 400 گونه  از 10 خانواده و 120 جنس از روي گياهان ایران گزارش شده‏اند و 140 گونه از آنها از شیره درختان و درختچه ها در روی محصولات کشاورزی و گیاهان فضای سبز تغذیه می کنند.

وی اظهار داشت: جمعیت شته‌ها معمولا در اوایل بهار و اوایل پاییز با خنک شدن هوا در فضای سبز افزایش می‌یابد، لذا برای فراهم سازی محیط زیست سالم برای شهروندان، باید کاربرد روش های غیر شیمیایی و بیولوژیک جایگزین روش شیمیایی برای کنترل شته‌ها شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شناسایی و کارایی عوامل زنده و غیرزنده کنترل کننده شته‌ها در فضای سبز را شرح داد و افزود: کاربرد آب به همراه مواد شوینده به مقدار ناچیز و استفاده از روغن‌های زمستانه برای کنترل مراحل زمستان گذران آفات در فضای سبز توصیه می‌شود.

محقق بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک تاکید کرد: مجموعه‌ای از کفشدوزک‌ها، بالتوری‌های سبز، سن‌های شکارگر، زنبورهای پارازیتویید به عنوان عوامل زنده کنترل کننده شته‌ها وجود دارند که می‌توان از آنها حفظ و حمایت کرد. با رهاسازی این عوامل در فضای سبز شهری، می‌توان بدون واردسازی آسیب به محیط زیست شهروندان، آفات را کنترل کرد.

وی اظهار امیدواری کرد، همانطور که روش کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک در گلخانه‌ها و عرصه‌های کشاورزی ایران در حال توسعه و گسترش است، شاهد کاربرد این روش‏ها در فضای سبز شهری نیز باشیم، تا شهروندان در بوستان ها و فضاهای سبز شهری از محیط زیست سالم و عاری از بقایای سموم شیمیایی برخوردار باشند.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید


23232.png

1.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها