چهارشنبه, 25 مهر 1403

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

  • ساعت : ۱۴:۱۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ 
مصاحبه رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با خبرگزاری ایرنا؛
به مناسبت روز جهانی غذا
رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در گفتگوی مطبوعاتی با خبرگزاری ایرنا به مناسبت روز جهانی غذا مصادف با ۱۶ اکتبر تاکید کرد، با توجه به دانش فنی موجود این موسسه، دستورالعمل‌های تولید محصول سالم برای تولیداتی همچون انار، خرما، مرکبات، نخود و سیر در قالب یک بسته در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شهرام نعیمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک روز جهانی غذا مصادف با ۱۶ اکتبر در خصوص نقش این موسسه در تامین امنیت غذایی کشور افزود: مهمترین هدف موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، حفظ و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در امنیت غذایی جامعه است.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه سلامت جامعه از غذای سالم است اظهار داشت: این روز شامل یک پیام از ضرورت تامین غذای کافی و سالم برای همه افراد جامعه است که نقش کشاورزی در تولید غذای مطمئن برای مقابله با مشکلات جهانی در زمینه تغذیه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش تهدید کننده عوامل خسارت‌زای زنده، این موسسه با شناسایی و مدیریت درست این عوامل با شعار غذای بیشتر و غذای بهتر نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد. تامین سلامت محصولات کشاورزی با استفاده از شیوه‌های مدرن تولید در دستور کار است.

نعیمی امنیت غذایی، ایمنی و سلامت غذایی و تنوع زیستی را از اهداف و ماموریت‌های این موسسه دانست و گفت: در این راستا تحقیقات متنوعی برای کنترل عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی در دست انجام است

وی با اشاره به تامین امنیت غذایی با استفاده از شیوه‌های مدرن تولید، افزود: استفاده نابجا، بی‌رویه و نادرست آفت‌کش‌های شیمیایی منجر به آلودگی محیط زیست و تولید غذای ناسالم می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور اظهار داشت: بنابراین توسعه روش‌های جایگزین در قالب مدیریت تلفیقی محصولات، با استفاده از آفتکش‌های کم خطر و روش‌های کنترل‌ غیرشیمیایی مانند فرومون‌ها، تله‌ها و توسعه کنترل بیولوژیک از مهم‌ترین اقدامات موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور است.

وی با تاکید بر دانش‌بنیان، بهره‌ور و پاسخگو بودن سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی اصلی هدایت ظرفیت‌های کشور برای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی تصریح کرد: راهبردهای تخصصی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با توجه به راهبردهای کلان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به منظور تأمین امنیت غذایی و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی تعریف شده است.

نعیمی بررسی نقش تغییرات اقلیمی بر عوامل خسارت‌زای گیاهی و مطالعات تنوع زیستی را نیز از سایر اقدامات این موسسه دانست و اضافه کرد: افزایش سهم مدیریت تلفیقی در مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی همچون استفاده از آفتکش‌ های کم خطر، کاهش مصرف آفتکش‌ های شیمیایی با شیوه مدیریت تلفیقی آفات و کنترل بیولوژیک، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی توام با ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات در دستور کار است.

اجرای مدیریت تلفیقی در پنج هزار هکتار اراضی شالیزاری شمال کشور

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور همچنین بر اهمیت انتقال نتایج پژوهش و دانش محققان موسسه به بهره برداران و کشاورزان، ضرورت نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

وی درباره اثرگذاری مستقیم فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان تات بر امنیت غذایی کشور، گفت: در سال زراعی جاری برنج سالم با استفاده از روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) و بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در پنج هزار هکتار از شالیزارهای سه استان گیلان، مازندران و گلستان با مشارکت بیش از ۳۰۰۰ کشاورز و با استفاده از دستورالعمل ارائه شده توسط دو موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و موسسه تحقیقات برنج کشور با همکاری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از موسسات تابعه سازمان تات و مشارکت بخش اجرا تولید شد.
 لینک خبر در ایرنا:   https://www.irna.ir/xjRQ98

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

dr naemi.jpg

1.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها