Wednesday, October 16, 2024
  • time : 15:57
  • Date : Tue Oct 15, 2024
توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مطرح شد؛
لزوم رعایت دوره كارنس برای آفتكش‌های سیستمیك
رییس بخش تحقیقات آفتکش‌های موسسه تحقیقات گیاه‌‌پزشکی کشور طی وبینار آموزشی تاکید کرد، روش‌های کاهش باقیمانده سموم تنها مختص سموم غیرسیستمیک و تماسی است، در مورد سموم سیستمیک هیچ روش کاهش باقیمانده‌ای پس از برداشت، بجز رعایت دوره کارنس وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌‌پزشکی کشور، وبینار آموزشی «روش‌های کاهش باقیمانده آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی» با تدریس وحیده مهدوی رییس بخش تحقیقات آفتکش‌ها در سطح ملی برگزار شد.

مهدوی در این وبینار عنوان کرد: با وجود روش‌هاي مختلف کنترل آفات در دنیا از جمله استفاده از اصول به‌زراعي، ارقام مقاوم به آفات، گياهان تراريخته، کنترل فيزيكي، بيولوژيك و غیره همچنان از آفتکش‌ها  به صورت گسترده استفاده می‌شود.

 وی اظهار داشت: علیرغم نقش مهم آفتكش‌ها در افزايش توليد محصولات كشاورزي و در نتيجه امنيت غذایی، استفاده بي‌رويه و نادرست از آنها منجر به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی فراوانی می‌شود که از مهمترین آنها وجود بقایای آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.

مهدوی در خصوص نحوه کاربرد آفت‌کش‌ها افزود: بر این اساس لازم است در نحوه مصرف آفت‌کش‌ها دقت زیادی شود، زیرا تامين غذاي كافي و سالم نه تنها تضمین کننده سلامت افراد جامعه بلكه از ملزومات تداوم حضور در بازار‌هاي جهاني محصولات كشاورزي در عصر كنوني است.

رییس بخش تحقیقات آفتکش‌ها توضیح داد: هر آفتکشی پس از مصرف، زمان انتظاري تا قبل از برداشت دارد که این زمان با توجه به نوع آفتکش، شرایط اقلیمی و محصولی که روي آن استفاده شده متغیر می‌باشد. مواد غذایی صرفا بعد از این دوره که به آن دوره کارنس گفته می‌شود براي مصرف ایمن می‌باشند و برداشت محصول قبل از این دوره می‌تواند براي سلامتی مصرف کنندگان مضر باشد.

مهدوی ادامه داد: روش‌های کاهش باقیمانده سموم تنها مختص سموم غیرسیستمیک و تماسی است، در مورد سموم سیستمیک هیچ روش کاهش باقیماندهای پس از برداشت، بجز رعایت دوره کارنس وجود ندارد.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

2.jpg

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags