Wednesday, October 16, 2024
  • time : 15:39
  • Date : Tue Oct 15, 2024
برگزاری روز انتقال یافته‌ تحقیقاتی؛
دلایل كاهش كارایی آفتكش‌های شیمیایی در مزارع غلات
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به معرفی دلایل کاهش کارایی آفتکش‌های شیمیایی در مزارع غلات در قالب روز انتقال یافته‌های تحقیقاتی در شهرستان قدس استان تهران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور، روز انتقال یافته‌های تحقیقاتی «دلایل کاهش کارایی آفتکش‌های شیمیایی در مزارع غلات» با تدریس ریحانه براتی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی در مرکز مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قدس استان تهران برگزار شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور موفقیت هر یک از روش‌های مدیریتی را وابسته به تشخیص صحیح و به موقع آفت، انتخاب بهترین روش مدیریت، تعیین زمان مناسب برای مبارزه، پایش و نمونه‌برداری‌های منظم دانست.

براتی علل کاهش یا عدم موفقیت روش‌های مدیریت شیمیایی آفات را در دو بخش تشریح کرد. در بخش اول، عواملی از جمله انتخاب نادرست آفتکش، سم پاشی های تقویمی، عدم توجه به اطلاعات برچسب آفتکش، عدم توجه به نحوه اثر آفتکش‌ها و عدم رعایت غلظت توصیه شده را از دلایل عدم موفقیت در کنترل آفات عنوان شد. در بخش دوم، ناکارآمدی مبارزه شیمیایی به علت پایین بودن کیفیت آفتکش، نگهداری آفتکش در شرایط نامناسب و بروز مقاومت در آفات را مورد بحث قرار داد و دلایل بروز مقاومت آفات به آفتکش ها و روش های پیشگیری و مدیریت مقاومت شرح داده شد.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن عوامل موثر بر کارایی آفتکش‌ها و استفاده از بهترین روش‌های مدیریتی می‌توان ضمن افزایش اثربخشی آفتکش‌ها، خطر بروز مقاومت هزینه‌های تمام شده و آسیبهای زیست محیطی را به حداقل رساند و با کنترل موفق آفات، عملکرد محصول را افزایش داد.

این محقق حشره شناس کشاورزی تاکید کرد: در مدیریت آفات غلات، به ویژه آفاتی که بخشی از چرخه زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند، شناخت زیست شناسی آفت و توجه به زمان دقیق اعمال روش‌های مدیریتی اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین توجه به وجود دشمنان طبیعی در مزارع و پرهیز از سم پاشی در زمان اوج جمعیت بندپایان مفید را ضروری دانست و افزود: مدیریت شیمیایی تنها یکی از راهکارهای مدیریت آفات است که لازم است فقط در صورت لزوم و به عنوان جزئی از برنامه مدیریت تلفیقی آفات و با رعایت جوانب مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان به زمان مبارزه، ترکیبات توصیه شده علیه آفات، روش‌های مدیریتی، استفاده از پهپادها برای سم‌پاشی، علائم خسارت برخی آفات نوظهور در منطقه و راهکارهای مدیریتی آنها پرداخته شد.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

1_6386460364521151150.jpg

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags