Wednesday, October 16, 2024
  • time : 12:07
  • Date : Sat Oct 12, 2024
توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مطرح شد:
فعالیت آفات ریشه گندم تابع شرایط آب و هوایی است
با توجه به اهمیت محصول گندم در سبد غذایی مردم، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به معرفی روش‌های شناسایی و مدیریت سوسک سیاه غلات، سوسک‌های قهوه‌ای گندم و شپشک ریشه به عنوان مهمترین آفات ریشه غلات پرداخت

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور، وبینار آموزشی «کنترل آفات ریشه غلات» با تدریس ریحانه براتی عضو هیات ‌علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی در سطح ملی برگزار شد.

براتی در این وبینار گفت:  گندم مهم‌ترین محصول تولیدی در کشور است که نقش انکارناپذیری در امنیت غذایی، اقتصاد و سیاست ایفا می‌کند. مزارع گندم زیستگاه تعداد زیادی از حشرات هستند، که برخی از آن ها به عنوان آفت شناخته می‌شوند. طی سال‌های اخیر، تغییرات اقلیمی شرایط محیطی را به نفع برخی آفات تغییر داده و در نتیجه، با افزایش خسارت و اهمیت برخی آفات در محصول گندم مواجه هستیم.

وی ادامه داد: آفات ریشه که اغلب آفات اول فصل می باشند، در گندم بسیار خسارت زا هستند. لذا شناسایی به موقع این آفات در مزرعه و کاربرد روش‌های مدیریتی برای کنترل آنها ضروری است.

براتی ضمن پرداختن به مشخصات ظاهری، علائم خسارت، پراکنش و چرخه زندگی آفاتی مانند سوسک سیاه غلات، سوسک‌های قهوه‌ای گندم و شپشک ریشه، روش‌های مدیریت این آفات را تشریح کرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور ادامه داد: پشه گندم از آفات قرنطینه خارجی است که در سال‌های اخیر از برخی مناطق کشور گزارش شده است. برای مدیریت پشه گندم، توجه به علائم خسارت آفت به ویژه در نسل پاییزه که تغذیه لاورها در ابتدای فصل رشد موجب توقف رشد، زردی جوانه مرکزی و مرگ گیاهچه می‌شود، حائز اهمیت است.

براتی خاطر نشان کرد: فعالیت آفات ریشه گندم تا حد زیادی تابع شرایط آب و هوایی است. بنابراین رصد اطلاعات هواشناسی و پایش به موقع مزارع از جهت آلودگی به آفت، برای مدیریت موثر آفات ضروری است.

وی در پایان تاکید کرد در مدیریت آفات غلات استفاده از مجموعه راهکارهای موثر در قالب مدیریت تلفیقی آفات، اجتناب ناپذیر است.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags