Wednesday, October 16, 2024
  • time : 12:04
  • Date : Sat Oct 12, 2024
سخنرانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در نشست نخبگانی چالش‌های مدیریتی باغات خرما؛
مدیریت آفت سرخرطومی حنایی خرما
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در نشست نخبگانی چالش‌های مدیریتی در باغات خرما، ضمن معرفی آفت سرخرطومی حنایی خرما به عنوان یکی از مهمترین آفات نخلستان‌ها، مدیریت آن را شامل ردیابی و شناسایی مداوم درختان آلوده، تله‌گذاری فرومونی و اعمال روش‌های به باغی در قالب مدیریت تلفیقی دانست

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، کاظم محمدپور ریس بخش تحقیقات حشره شناسی کشارزی در «نشست نخبگانی چالش‌های مدیریتی در باغات خرما» که با حضور جمعی از اساتید موضوع در مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان برگزارشد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن اشاره به آفت سرخرطومی حنایی خرما به عنوان یکی از مهمترین آفات خرما گفت: سوسک حنایی خرما یکی از آفات بسیار مهم خرما می‌باشد، که در صورت عدم مبارزه، خسارات اقتصادی زیادی به بار می‌آورد. درختان آلوده به این آفت خشک شده و از بین می‌روند و خسارات جبران ناپذیری متوجه باغداران می‌شود.

محمدپور ادامه داد: خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی به درختان وارد می‌شود. لاروها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه ایجاد می‌کنند. همچنین لاروها از بافت دمبرگ نیز تغذیه می‌کنند. در اثر خسارت آفت جوانه مرکزی درخت کج شده و خشک می‌شود که در نهایت منجر به خشکیدگی کامل و مرگ درختان خرما شده و درختان آلوده از ناحیه تنه شکسته و واژگون می‌شوند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در خصوص مدیریت این آفت عنوان کرد: تلفیقی از اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه‌ای، روش‌های زراعی، شکار انبوه آفت با استفاده از تله‌های فرومونی و کنترل شیمیایی برای مدیریت این آفت در نخلستان‌ها توصیه می‌شود.

رییس بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی افزود: استفاده از تله‌های فرومونی حاوی پخش کننده فرومون در سطح زمین نصب شده و تعویض طعمه گیاهی آن‌ها هر هفته صورت گیرد، از کارایی خوبی برخوردار بوده و می‌تواند جهت تلفیق شکار انبوه سرخرطومی حنایی خرما بکار رود.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان تات کلیک نمایید

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags